نام تجاری یا برند چیست؟

موضوعات

  • آموزش برندینگ

برچسبا

  • مفاهیم برندینگ

سرفصلای مقاله

 

  • تعریف برند یا نام تجاری چیه ؟
    • پیام برند
    • تن صدای برند
    • شخصیت برند
    • تعهد برند
    • هویت برند
    • جایگاه یابی برند
    • تصویر برند
    • ارزش خاص – دارایی برند ( Brand Equity )
  • تجربه آنلاین برند ۳ نکته کلیدی در برندسازی اینترنتی
    • بهینه سازی واسه موتورهای جستجو (SEO) 
    • شبکه های اجتماعی 
    • تجربه کاربران

 

امتیاز این پست

برند چیه ؟ قبل اینکه ادامه مقاله رو بخونین کمی تامل کنین و به این سوال فکر کنین، هر جوابی واسه اون به ذهن تون می رسه رو یادداشت کنین، بعد از تموم شدن خوندن مقاله به جواب خود برگردین و ببینین واقعا چقدر نام تجاری رو می شناختین.
خدمات مشاوره برندینگ و مشاوره بازاریابی از راهکارهای پیشرفت کسب و کارا در مجموعه بیلاودمارکتینگه.
سوالاتی مانند ” تبلیغات چیه“، “بازاریابی چیه” از جمله سوالات بحث برانگیز در بخش بازاریابی هستن، در این مقاله در صدد جواب به سوال بحث برانگیز دیگری هستیم. صدها تعریف متفاوت از طرف طیف خیلی از کارشناسان واسه تعریف برند ( brand )، گفته شده. بیشتر اونا بر این عقیده ان که احساسات و تفکراتی که در زمان رویت نام شرکت، به ذهن مشتری خطور می کنه، تعریف مناسبی واسه برنده. JN Kapferer تعریف زیر رو از نام تجاری عنوان کرده :

“برند نامیه که خریداران رو واسه رسیدن به تصمیم خرید، تحت اثر قرار میده. “

شاید این تعریف، تعریف درستی از برند باشه، اما هنوز تعریف کاملی نیس. ممکنه با خودتون بگید پس لوگو، یا نام اجناس شرکت، برنده، اما این جوری نیس. بیایید یه بار واسه همیشه این مفاهیم رو مشخص کنیم. این جوری هر بار از شما سوال کنن “نام تجاری یا برند چیه ؟” میتونین، تعریفی کامل، شامل و درست به این سوال بدین.

تعریف برند یا نام تجاری چیه ؟

نام تجاری یعنی : طراحی منحصر به فرد، نشونه، نماد، کلمه، یا ترکیبی از این موارد که تصویری رو تو ذهن تداعی می کنه، که معرف محصولیه و اون رو از رقبایش جدا می کنه. در طول زمان، این تصویر با سطح مشخصی از کیفیت، اطمینان و رضایت تو ذهن مشتریان همراه و ترکیب می شه ( و این اون چیزیه که در برندینگ به جایگاه یابی برند معروفه ). برند ارزش و منافع مشخصی رو واسه مشتریان تعریف می کنه تا از این روش در بازارهای شلوغ و پیچیده اونا رو بشناسن. عنوان قانونی برند، علامت تجاری ( لوگوی ) است، و معرف و ارائه دهنده نام تجاریه.
به همین صورت طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، از برند، مارک، نام تجاری ( Brand ) یه نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگه ایه که مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشه که به وسیله اون از دیگر اجناس و خدمات مشابه جدا می شه.
جهت فهم بهتر موضوع خوبه اشاره مختصری به بعضی از مفاهیم مربوط به نام تجاری داشته باشیم :

پیام برند

سر گرفته از جایگاه نام تجاری و ارزشیه که می خواد به مشتریان برسونه، تلاش بازاریابان اون هستش که این پیام رو به شکلی تدوین کنن که واسه مخاطبان جذاب بوده و اونا رو تشویق به خرید کنه.

تن صدای برند

سبک و لحن خاصی که هر نام تجاری واسه خود انتخاب می کند تا از این روش با مخاطبان خود رابطه برقرار کنه. صدای برند معرف شخصیت اون هستش و به وسیله لحن نوشتاری و گفتاری مشخص می شه.

شخصیت برند

اگه نام تجاری رو آدم فرض کنیم، کلیه خصوصیات اخلاقی و فتاری که به اون نسبت داده می شه شخصیت برند رو می سازه.

تعهد برند

هر نام تجاری مسئولیتایی رو واسه خود اعلام می کنه. در واقع تعهد نام تجاری اون چیزیه که به مشتریان گفتین و قراره واسه اونا انجام بدین.

هویت برند

تموم اون چیزیه که هستین، و انجام می دید. هویت برند ماموریت، شخصیت و تعهدیه که به مشتریان داده و همین طور تعیین کننده مزیت رقابتی نام تجاریه.

 
 

جایگاه یابی برند

مشخص می کنه به چه دلیل “مشتریان هدف” برند شما رو نسبت به بقیه بهتر می دونن. در واقع جایگاه برند، جایگاهیه که یه نام تجاری، نسبت به رقبایش، تو ذهن مشتریان داره.

 
 

تصویر برند

تصوریه که مشتریان از نام تجاری دارن. و یه سری از باورهاییه که مشتریان و مصرف کنندگان نسبت به اون دارن.

ارزش خاص – دارایی برند ( Brand Equity )

ارزش و قوت نام تجاریه که نشون میده به چه دلیل ارزشمنده. و پیرو انتخاب مشتریان در بازاره.
همین طور جدیدترین مفاهیمی که امروزه در بخش برندینگ بسیار مهم تلقی می شن شامل موارد زیر می شن :
هواخواهی برند
مفهومیه که تازگیا وارد بخش برندینگ شده. هواخواهی برند چیزی بالاتر از وفاداری برنده. وقتی مشتریان هواخواه یه نام تجاری می شن به عنوان مدافع اون عمل کرده و اون رو دوست می دارن.
تجربه برند : مفهومیه که تداعی کننده احساس، احساسات، شناخت و واکنشای رفتاری بوده و به وسیله محرکایی مانند طراحی، هویت، بسته بندی، ارتباطات و کمپینای نام تجاری، اعلام می شه.

برندسازی آنلاین : با رشد روز افزون ارتباطات و جایگاهی که اینترنت امروزه در زندگی افراد داره، برندسازی اینترنتی از جمله ملزومات موفقیت هر کار و کاسبی ای هستش.
ساختار نام تجاری ، با ورود اینترنت واسه همیشه تغییر کرد. راهی که مردم واسه اراده کردن خرید استفاده می کنن تکامل پیدا کرده و اولین نقطه تماس نام تجاری ، در فضای آنلاینه. از این رو در ادامه، مروری بر برندسازی اینترنتی داریم.

اراده کردن

لحظه صفر حقیقت (The Zero Moment of Truth) نامیه که گوگل ایجاد کرده و به این صورت توضیح میده :” لحظه  ای که شخصی لپ تاپ یا گوشی موبایل خود رو برمی داره و شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد محصول یا خدمات مورد نظرش می کنه. ”

موبایل

یعنی، دارایی آنلاین شما، مانند سایت و صفحات رسانه اجتماعی (که بر اونا کنترل دارین) و چیزی که مصرف کنندگان به صورت آنلاین در موردتون می گن(که هیچ کنترلی بر اون ندارین)، برند شما هستش. و قضیه بدتر هم می شه، چون که بیشتر مردم با گشتن در موتورهای جستجو پروسه تصمیم به خریدشون رو شروع می کنن، نام تجاری شما در جایی میان الگوریتمای جستجو گوگل یا bing قرار داره ( دنیای مجازی که هیچ کنترلی روی اون ندارین ). از این رو واسه موفقیت در فضای مجازی لازمه تجربه برندی موفق و دوست داشتنی بسازین.

تجربه آنلاین برند ۳ نکته کلیدی در برندسازی اینترنتی

امروزه وقتی واسه نگاه کردن به گذشته نیس، زمان انطباقه. بازم میشه با دقیق شدن و فوکوس کردن بر ۳ اصل زیر ارزش نام تجاری رو بهتر کرد:

بهینه سازی واسه موتورهای جستجو (SEO) 

بیشتر مشتریان بالقوه، تجربه آنلاین خود رو از راه یه موتور جستجو شروع می کنن. واقعا، ۸۹% مردم از موتور جستجو واسه اراده کردن خرید استفاده می کنن، و ۹۹% از خریدای مرکب اجناس یا خدمات در B2B با جستجو در گوگل شروع می شه. هم اینکه ، ۷۰% لینکایی که کاربران روی اون کلیک می کنن، لینکهای اصلی ان نه لینکایی که واسه بالا اومدن شون پول پرداخت شده باشه، و ۷۵% کاربران هیچوقت صفحه اول نتیجه جستجو رو رد نمی کنن و بدون نگاه کردن به اون به صفحه بعدی نخوان رفت. این آمارها تایید کننده این حقیقته، که واسه اینکه به چشم انداز مورد نظر خود برسین باید در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، پیدا شید. واسه انجام اینکار، لازمه با شرکای بهینه سازی موتورهای جستجو( SEO ) خود همکاری نزدیکی داشته باشین و خوب با اونا همکاری کنین، و اطمینان به دست بیارین که هماهنگ با الگوریتمای جور واجور و تغییرات داده موتورهای جستجو بزرگ، پیش می رید و موقعیت خود رو در اونا حفظ می کنین.

شبکه های اجتماعی 

ما در دنیایی زندگی می کنیم که مردم بیشتر از اینکه به گفته های برند در مورد خودش توجه کنن ، به چیزی که غریبها در موردش می گن توجه می کنه. واقعا، ۷۱% مردم بهتر می دونن براساس معارفهای رسانه های جمعی و اشاره هایی که بقیه در این رسانه به محصول داشتن، در مورد خرید خود تصمیم بگیرن. و ۷۹% مصرف کنندگان به همون اندازه ای که به بررسیای آنلاین اعتماد دارن به پیشنهاد های شخصی هم اعتماد دارن. شما نه فقط لازمه به چیزی که در مورد نام تجاری تون در شبکه های اجتماعی می گن، توجه کنین، بلکه باید به این مذاکرات وصل شید و در این گفتگوها شرکت کنین. مطمئن شید فقط به دلیل اینکه صفحاتی در شبکه اجتماعی داشته باشین، اونا رو ایجاد نکردین. بلکه باید بتونین دنبال کننده ها و طرفداران خود رو به اون مشغول کنین. محتوای مناسب رو در کانال مناسب اون بذارین. اگه به دنبال اون هستین که بدونین چیجوری یه کانال در شبکه های اجتماعی بسازین، و روش هدف دار بازاریابی مناسب واسه محتوا برندتون انتخاب کنین، تیم مجرب بازاریابی اینترنتی belovedmarketing می تونه در این مورد به شما کمک کنه.

تجربه کاربران

مشتریان بالقوه و بالفعل شما، برندتون رو با آخرین و بهترین تجربه های آنلاین بقیه برنده ها مقایسه می کنن. این غیر عادلانه س ولی حقیقت داره. کلید ساخت یه تجربه عالی اینه که دائم محتواهایی رو که مخاطبان به دنبال اون هستن رو منتشر کنین. یعنی، به کاربران، علاوه بر خدمت و محصول، راهنمایی هم بفروشین.
بزرگترین مزیت برندسازی اینترنتی( یا همون آنلاین برندینگ) اون هستش که میشه اون رو در زمان حقیقی اندازه گرفت. برخلاف اندازه گیری آگاهی برند یا تصویر برند، شما به واسطه تحلیل وب، و رتبه صفحه می تونین سریعتر کارکرد اینترنتی خود رو پیگیری، موشکافی و تنظیم کنین و به این صورت احساسات و تمایلات مخاطبان در دستان شما میشه.

موشکافی

اگه تا حالا به راه و روش برندسازی اینترنتی یا همون برندینگ در دنیای دیجیتال فکر نکردین ، شاید حالا که با تعریف نام تجاری و برند آشنا شدید، زمان مناسب واسه ورود به این حوزه س. اگه هم قبل از این در این بخش فعال بودین، تجربه آنلاین فعلی خود رو به دقت موشکافی کنین. بررسی کنین الان در چه مرحله ای قرار دارین و شروع به بهتر شدن و پیشرفت کنین. ارزش برند شما در آینده به برندسازی دیجیتالی بستگی داره.

دیجیتال

حال به جواب سوال “برند یا نام تجاری چیه؟” (که قبل از خوندن مقاله واسه خود نوشته بودین) برگردین. جواب شما چه قدر به چیزی که در مقاله عنوان شد، نزدیک بود؟
واسه آخرین بار، برند چیه ؟ نام تجاری لوگو، طراحی، نام محصول و شعار تبلیغاتی نیس، بلکه شامل همه اونا می شه. تموم این موارد هم اینکه ویژگیای دیگه در کنار هم برند رو میسازن. برند تجربه ایه که مشتریان از یه محصول به دشت می کنن. نام تجاری لازمه موفقیت هر کسب و کاریه و بدون وجود اون یا نبود تعریف درست اون، به اون معنیه که کار و کاسبی شما هیچ وقت به کار و کاسبی ای موفق و جهانی تبدیل نمیشه.

همین حالا برندینگ کار و کاسبی خود رو شروع کنین!

درخواست مشاوره

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا با شور و شوق خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اون رو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

اسفند ۴, ۱۳۹۷

جایگاه یابی برند چیه و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ


 

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

هویت برند (Brand Identity) چیه؟ و چگونگی پیشرفت اون


 

دی ۱۹, ۱۳۹۷

تعریف تبلیغات چیه؟


 

مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

راهنمای بازاریابان واسه پیشرفت هویت برند و شرکتی قوی


۱ Comment

  1. مرداد ۷, ۱۳۹۷ در ۸:۰۸ ق.ظ

    بسیار عالی بود ممنون از شما

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده ان *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

ده − هشت =