دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در گوگل چقدر هزینه دارد؟ آموزش تبلیغات در گوگل

قیمت تبلیغات در گوگل Google Ads چقدره؟

قیمت

سوال عادی و معقولیه که معمولا کسائی که تازگیا با  Google AdWords آَشنا شدن میپرسن.

به هرحال، اشخاصی که کار با تبلیغات کلیکی گوگل PPC رو تازه شروع کردن شاید بیشتر علاقه مند هستن که بدونن واسه تبلیغ در گوگل حدوداً چقدر باید پرداخت کنن و اینکه توان پرداخت اونو دارن یا نه؟

پاسخی که با تموم کسب و کارا متناسب باشه، وجود نداره. عادی ترین جواب اینه: “بستگی داره”.

هزینه تبلیغات گوگل (که به عنوان Google AdWords شناخته شده) بستگی به چندین متغیر داره.

در این پست، توضیح میدیم که چیجوری این متغیرها بر هزینه آگهی شما در یافته های جستجوی گوگل تاثیر می ذارن و مفاهیمی رو روشن می کنیم که باید واسه تنظیم یه بودجه واقعی واسه کمپینای تبلیغاتی خود بدونین (و اینکه کلاً باید از تبلیغات گوگل استفاده کنین یا نه) .

اینجا یه پیش نمایش کلی از اون چیزی که در این راهنما یاد می گیرین، آورده شده، با ویرلن همراه باشین:

تبلیغات گوگل براساس یه سیستم حراجی عمل می کنه که به کسب و کارایی که کمپینای تبلیغاتی با کیفیت بالا و مکانای تبلیغاتی بهتری دارن، جایزه میده.

شما می تونین کنترل دقیقی بر چگونگی به کار گیری بودجه های Google Ads خود داشته باشین، مثلا با به کار گیری تاکتیکایی مانند زمان بندی تبلیغات، تبلیغات جغرافیایی و یا هدف گیری دستگاهی(device) خاص.

میانگین قیمت تبلیغات در گوگل یا همون هزینه هر کلیک در Google Ads بین ۱ تا ۲ دلار در شبکه جستجوئه.

دلار

متوسط CPC در شبکه نمایش کمتر از $ ۱ه.

گرون ترین کلمات کلیدی در Google Ads و Bing Ads حدود ۵۰ دلار یا بیشتر به ازای هر کلیک هزینه داره.

کلا اینا کلمات کلیدی رقابتی در هر صنعتی هستن که ارزشای طول عمر مشتری زیادی دارن، مانند مسایل حقوقی و بیمه.

خرده فروشان بزرگ(مانند آمازون) می تونن تا ۵۰ میلیون دلار در سال واسه جستجوی پرداختی در Google Ads هزینه کنن!

کار و کاسبیای کوچیک به صورت میانگین بین ۹۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ دلار در هر ماه واسه کمپینای جستجوی گوگل هزینه می کنن. یعنی ۱۰۰٫۰۰۰ دلار تا ۱۲۰،۰۰۰ دلار در سال.

حالا، بذارین نکات مطرح شده درباره قیمت تبلیغات گوگل و هزینه های Google Ads رو بیشتر بررسی کنیم.

آموزش تبلیغات در گوگل

Ads Google تبلیغات گوگل چیجوری کار می کنن؟

قبل اینکه به سراغ آمار و ارقام بریم و در مورد هزینه ها صحبت کنیم، در واقع دونستن اینکه پلتفرم Google Ads چیجوری کار می کنه، خیلی مهمه.

یکی از بزرگترین خیالات غلط در مورد Google Ads اینه که هر کسی که پول بیشتری رو صرف کنه، نفوذ بیشتری رو دشت می کنه. با اینکه بودجه بیشتر واسه هیچوقت آسیبی نمیرسونه، Google Ads واقعا بیشتر یه میدون بازیه تا چیزی که بیشتر تبلیغ کنندگان تازه کار تصور می کنه.

سیب

Google Ads عموما مثل یه مزایده عمل میکنن. بیایید نگاهی به این روند بندازیم:

مزایده یه تبلیغ / تبلیغات کلیکی مزایده ای

مزایده یه تبلیغ وقتی شروع می شه که یه کاربر وارد بخش جستجو می شه، که پس از اون، گوگل تعیین می کنه که پرس و جو شامل کلمات کلیدی ای که تبلیغ کنندگان الان واسه اون هزینه کردن، می شه یا نه.

اگه تبلیغ کنندگان واسه بعضی از کلمات کلیدی در بخش جستجوی اون کاربر، پیشنهادی داده باشن(هزینه کرده باشن)، مزایده شروع می شه. هدف مزایده، تعیین رتبه هر تبلیغ یا موقعیتیه که اون تبلیغات در اون قرار می گیرن. مزایده، حضور یا موقعیت قرار گرفتن رو با در نظر گرفتن فرمول رتبه بندی هر تبلیغ براساس دو عامل اصلی – بیشترین حد پیشنهاد و نمره کیفیت، تعیین می کنه:

وقتی که نمره کیفیت ( که براساس وضعیت SEO مشخص میشه ) و رتبه تبلیغ شما محاسبه شد، گوگل از این داده ها استفاده می کنه تا تعیین کنه که شما به ازای هر کلیک فرد، شما چقدر پرداخت می کنین. این فرمول به این شکله:

به تبلیغ کننده اول توجه کنین. به دلیل نمره کیفیت بهتر، هزینه کمتری پرداخت می کنه اما جایگاه برتری داره!

این خلاصه ای از راه کارکرد سیستم Google Ads بود. متغیرهایی وجود دارن که اینجا پوشش داده نشد، مانند روشای جانشین پیشنهاد شده و فرمتای تبلیغاتی.

حالا که در مورد اصول اولیه، صحبت کردیم، بیایید به سراغ اعداد و ارقام بریم:

بودجه تبلیغات در گوگل Google Ads من چیجوری خرج می شه؟

سناریویی که خیلی از تازه واردان در جستجوی پرداختی خود رو درون اون می بینن، وقتیه که بودجه تبلیغاتی اونا بسیار سریعتر از چیزی که پیش بینی می کردن، صرف(خرج) می شه.

این می تونه به طور کامل شوک آور باشه. تبلیغ کنندگان ممکنه تصور کنن که بودجه تبلیغات شون یه ماه طول بکشه، اما باید بدونن که این بودجه می تونه در عرض چند روز بر باد رود. این می تونه منتهی به خیالات غلط در مورد جستجو پرداختی SEM شه، مثلا اینکه هزینه اون بسیار گرانه. با این حال، موضوع گرون بودن این روش نیس، بیشتر ادما از چگونگی کاربرد بودجه خود خبر ندارن یا درک درستی از راه خرج کردن اون ندارن.

مبانی بودجه بندی و قیمت تبلیغات کلیکی گوگل PPC

شما می تونین به بودجه های تبلیغی هم مثال هر بودجه دیگری نگاه  کنین. با یه مبلغ اصلی که اکثریت بودجه تبلیغاتی تون رو شامل می شه، شروع کنین و کمی فضا واسه هزینه های غیرقابل پیش بینی اختصاص بدین، چراکه شاید چیزی عوض شه یا مشکلی پیش بیاد. یکی از راه های شروع بودجه PPC ، بودجه بندی بر مبنای هر کمپینه.

مشکلی

هر کمپین تب تنظیمات خاص خود رو در Google Ads داره. این به شما اجازه میده تا به طور جداگونه، پارامترهای خاص هر کمپین رو تحتِ کنترل داشته باشین.

هر کمپین باید بودجه روزانه خود رو داشته باشه. اگه همزمان چندین کمپین رو پیاده می کنین، باید ببینین کدوم یکی، اولویت بیشتری داره . مثلا، ممکنه کمپین تبلیغاتی ای که بهترین محصول شما رو تبلیغ می کنه، واسه کار و کاسبی شما مهم تر از کمپینایی باشه که محتوای مشتریان بالقوه رو در بالای قیف بوجود میاره. در اینجور شرایطی ، ممکنه بخواین بودجه روزانه بیشتری رو به کمپین محصول اختصاص بدین.

اگه هدفتون برنامه زیری یه بودجه ماهانه PPC است، همه کاری که لازمه انجام بدین، محاسبه ریز بودجه های روزانه واسه هر کمپین و اختصاص بودجه با در نظر گرفتن اولویت هر کمپینه.

بودجه های روزانه چیجوری خرج می شن؟

بیایید فرض کنیم که شما یه آگهی با CPC $ 0.25 دارین و شما می خواین ۳۰۰ کلیک در روز دریافت کنین. با به کار گیری این ارقام، می تونین یه بودجه روزانه رو تخمین بزنین:

۲۵ x300=75$

در این مثال، اگه ۲۵ سنت بیشترین حد CPC شما باشه، به همین اندازه از شما کسر می شه. با این حال، مقدار واقعی که می تونین واسه هر کلیک هزینه کنین، بسته به متغیرهای جور واجور، می تونه عوض شه.

فقط یادتون باشه که اگه شما بیشترین حد CPC خود رو ۲۵ سنت تنظیم کنین، هیچوقت به ازای یه کلیک بیشتر از این پرداخت نمی کنین، اما ممکنه کمتر از اون پرداخت کنین.

به نظر ساده می رسه، ، عوامل زیادی هست که می تونه بر بودجه PPC اثر بزاره، که اول از همه، تقسیم بودجه واسه روزا هستش.

به چه دلیل تبلیغات گوگل بهترین پلتفرم در دنیاست؟

زمان بندی (Dayparting)

این عبارت به عنوان برنامه ریزی تبلیغ هم شناخته شده، dayparting تعیین وقتی که شما می خواین تبلیغاتتان رو به مشتریان بالقوه نشون بدین. با اینکه تبلیغات شما هنوزم باید روند مزایده تبلیغ رو طی کنه، اما می تونین به گوگل بگید که چه وقتی می خواین تبلیغات تون نشون داده شن.

برنامه ریزی

این ویژگی مخصوصا واسه کار و کاسبیای محلی می تونه به درد بخور واقع شه که میخوان مشتریان شون رو از راه تبلیغات به حضور در مکان فیزیکی خود تشویق کنن. مثلا، اگه یه رستوران داشته باشین که ساعت ۱۱ شب تعطیل می شه ، ممکنه بخواین تبلیغاتتان خارج از ساعت کاری نشون داده نشن. هم اینکه می تونین مشخص کنین که تبلیغات تون رو به طور پیوسته در طول روز نمایش بدین ، اما بخشای بیشتری از بودجه روزانه خود رو واسه ساعتایی اختصاص بدین که می خواین بیشتر دیده شید.

هدف گیری منطقه ای (Geotargeting)

همونطوری که می تونین بیشتر بودجه خود رو به زمانای خاصی اختصاص بدین، می تونین بخشی از بودجه خود رو واسه مناطق خاص جغرافیایی صرف کنین. این روش به عنوان Geotargeting شناخته شده.

هدف گیری منطقه ای، به شما اجازه میده که آگهیای خود رو واسه جستجوهای نمایش بدین که از مناطق خاصی جستجو می کنن. این مناطق می تونن به اندازه یه ایالت یا استان باشه یا یه شعاع به اندازه سه بلوک دور و بر فروشگاه شما.

هدف گیری منطقه ای، می تونه راهی عالی واسه کسب سود از استفاده روز افزون گوشی موبایل و عادتای خرید روزانه مصرف کنندگان امروز باشه و این ممکنه بر اندازه بودجه تبلیغاتی روزانه شما اثر بزاره. مثلا، ممکنه بخواین تبلیغات تون به جستجوهای در رابطه تو یه ایالت خاص نشون داده شه، اما می تونین بودجه بیشتری رو واسه جستجوهای انجام شده تو یه شهر خاص یا حتی یه محله اختصاص بدین.

موبایل

البته اینم بگیم که بدلیل تحریمای آمریکا کشور ایران در لیست کشورای قابل انتخاب گوگل ادوردز نیس! پس نه فقط محدوده فروشگاه و شهر خود رو نمیتونین انتخاب کنین ، بلکه حتی کشور ایران رو هم نمیتونین انتخاب کنین! اما با در نظر گرفتن اینکه زبون تبلیغات شما فارسیه کلا فقط در ایران جستجو میشه و در کل ایران نمایش داره.

کشور ایران

هدف گیری یه دستگاه خاص (Device Targeting)

از اون روزهایی که مشتریان بالقوه به طور انحصاری از مرورگرهای دسکتاپ مبادرت به جستجو می کردن، زمان زیادی گذشته س. امروزه مصرف کنندگان از راه دستگاه های زیاد در اینترنت واسه هدف مورد نظر خود جستجو می کنن، که این مسئله بدین معناست که شما باید توجه کنین که ارزشمندترین مخاطب هاتون از کجا میان. در این شرایط، Device Targeting وارد بازی می شه.

بیایید فرض رو اینطور بگیریم که شما می خواین هم از راه دسکتاپ و هم از راه گوشیای موبایل، در یافته های جستجو ظاهر شید، اما ترافیکی که از گوشی موبایل میاد، واسه شما ارزشمندتره. شما می تونین مشخص کنین که بخشی از بودجه تون واسه دسکتاپ مصرف شه، اما قسمت بیشتری به دستگاه های گوشی موبایل اختصاص داده شه. شما حتی می تونین پول بیشتری واسه جذب ترافیک از نوع خاصی از دستگاه گوشی موبایل در نظر بگیرین، که به اون چیزی که تبلیغ می کنین بستگی داره.

تنظیم بودجه روزانه و درک چگونگی خرج اون، مهمترین جنبه های بودجه بندی در موضوع PPCه، اما باید بدونین که گزینه های پیشرفته هدفگیری که در بالا هم گفته شد، چیجوری می تونن بر چگونگی خرج کردن بودجه آگهی شما تاثیر بذارن.

قیمت تبلیغات گوگل: هزینه یه کلیک معمولی در Google Ads چقدره؟

وقتی که بدونین یا همون تبلیغات کلیکی چیه و جستجوی پرداختی چیجوری عمل می کنه، ممکنه که سوال بعدی شما این باشه: ” یه کلیک معمولی چقدر هزینه داره؟” همونطور که قبلا اشاره کردیم، این سوال ساده ای واسه جواب دادن نیس.

در بعضی موارد، شما می تونین تبلیغات PPC رو تقریبا مثل تبلیغات چاپی سنتی در نظر بگیرین؛ بیشتر تمایل دارین که به وسیله یه آگهی تموم صفحه گلاسه تو یه مجله ملی دیده شید یا اینکه تبلیغاتتان تو یه روزنامه محلی دیده شه؟

در یا ، فرق در فرمت آگهی نیس، بلکه هدفِ تجاری و رقابت واسه کلمات کلیدی مورد نظر شما هستش، که فرق بوجود میاره. بعضی از کلمات کلیدی به طور زیادی گرانتر از بقیه هستن، که به اینکه بازار تا چه حد رقابتیه، بستگی داره. قبل از راه اندازی یه کمپین PPC، دونستن این موارد اهمیت زیادی داره.

در آمریکا، اگه شما بین شکلای جور واجور کسب و کارا و کلمات کلیدی ، حد وسط(متوسط) باشین، میانگین CPC در ads Google بین ۱ تا ۲ دلار میشه. این رقم مربوط به شبکه جستجوئه. در شبکه نمایش (display network )، کلیکا ارزونتر شده و میانگین کمتر از $ ۱ه.

با این حال، در بازارهای بشدت رقابتی، قیمت کلیکا می تونه بسیار بیشتر باشه. اجازه بدین نگاهی به بعضی از گرانترین کلمات کلیدی در Google Ads و Bing بندازیم تا درک کنیم که یه کلیک چقدر میتونه هزینه داشته باشه:

گرون ترین کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ads Google

به دلیل اینکه گوگل دارای بزرگترین پلتفرم جستجو هستش، اول بر ads Google تمرکز می کنیم.

در زیر فهرست گرون ترین دسته کلمات کلیدی در ads Google و میانگین هزینه هر کلیک واسه هرکدوم آورده شده. باید اینم بگیم که که این لیست زیر بیان کننده دسته بندی کلمات کلیدی هستن نه خود کلمات کلیدی (مثلا دسته بیمه) – در بعضی موارد CPC کلمات کلیدی زیر شاخه هر دسته ممکنه هزینه بالاتری از متوسط بیان شده، داشته باشه.

بیمه – ۵۴٫۹۱ دلار

وام – ۴۴٫۲۸ دلار

وام مسکن – ۴۷٫۱۲ دلار
وام مسکن
وکیل(Attorney )- $ 47.07

اعتبار – ۳۶٫۰۶ دلار

وکیل(Lawyers)  – ۴۲٫۵۱ دلاره

اهدا – ۴۲٫۰۲ دلار

مدرک – ۴۰٫۶۱ دلار

میزبانی وب – ۳۱٫۹۱ دلاره

حق و حقوق – ۴۵٫۵۱ دلار

کنفرانس تلفنی – $ ۴۲٫۰۵

معامله – $ ۳۳٫۱۹

نرم افزار – ۳۵٫۲۹ دلار

بازیابی – $ ۴۲٫۰۳

انتقال – $ ۲۹٫۸۶

گاز / برق – ۵۴٫۶۲ دلار

کلاسا – ۳۵٫۰۴ دلار

درمان اعتیاد-۳۳٫۵۹ دلار

اعتیاد

درمان – ۳۷٫۱۸ دلاره

خون – $ ۲۷٫۸۰

گرون ترین کلمات کلیدی در تبلیغات بینگ

به دلیل اینکه بینگ سهم بازار جالبی داره، عزممونو جزم کردیم یه مطالعه مشابه هم واسه پیدا کردن گرون ترین کلمات کلیدی در Bing Ads انجام بدیم.

در زیر فهرست گرون ترین دسته بندیای کلمات کلیدی در Bing Ads و هم اینکه میانگین هزینه هر کلیک واسه هر کدوم آورده شده:

وکیل(Lawyers) – ۱۰۹٫۲۱ دلار

وکیل(Attorney) – ۱۰۱٫۷۷ دلار

توافقات منظم- ۷۸٫۳۹ دلار

توافق

رانندگی در شرایط عجیب ۶۹٫۵۶ دلار

سرطان   $ ۶۸٫۹۵دلار

سرطان

درمان – ۶۷٫۴۶ دلار

هزینه سالیانه ۶۷٫۳۱ دلار

– ۶۲٫۷۸ MBA دلار

تلفن – ۵۳٫۹۴ دلار

بیمه – ۵۳٫۱۴ دلار

دیپلم – ۵۲٫۷۳ دلار

درمان اعتیاد ۴۹٫۶۷ دلار

خدمات ابری – ۴۹٫۵۲ دلار

حسابداری – $ ۴۴٫۸۲

کشتارجمعی – ۴۴٫۶۶ دلار

موبایل – ۴۳٫۰۴ دلار

کار و کاسبی – $ ۴۰٫۷۵

تعمیر – ۳۹٫۸۰ دلار

لوله کش – ۳۶٫۹۷ دلار

دکتر  ۲۹٫۸۹ دلار

مطمئنا اینا تنها تعدادی از هزاران کلید واژه هستن که کسب و کارا در سراسر جهان واسه اونا رقابت می کنن و هزینه ها هم می تونن به طور زیادی براساس طیف بزرگی از عوامل تغییر کنن. حتی اگه شما در صنعتی با میانگین هزینه های بالا واسه هر کلیک کار کنین، مانند خدمات بیمه یا حقوقی ، حتما مجبور نیستین که این مبالغ رو واسه هر کلیک بپردازید.

علاوه بر این، توجه به ROI هم مهمه. این صنایع می تونه CPC بالایی رو بپردازند، چراکه ارزش متوسط طول عمر مشتری در اونا بسیار بالا هستش.

کلمات کلیدی Long Tail

بعضی وقتا مردم فکر می کنن که این دسته بندیای کلمات کلیدی که در بالا نشون داده شد، مثالی قطعی از قیمتای PPC هستن. واقعیت اینه که این دسته بندیای بالا فقط بخش کوچیکی از حجم جستجو رو تشکیل میدن. در واقع کلمات کلیدی طولانی(Long-tail keywords) هم سهم بزرگی از بیشتر جستجوهای وب دارن.

کلمات کلیدی طولانی می تونن به این شکل ظاهر شن” چیجوری از شر مورچهای آشپزخانه ام خلاص شوم؟”. علاوه بر اینکه اکثریت جستجوها به این شکل انجام می شن، کلمات کلیدی طولانی، بیشتر به مراتب ارزون تر از کلمات کلیدی کوتاه غنی هم هستن و اگه ارزش تجاری بیشتری نداشته باشن، ارزش کمتری ندارن.

کار و کاسبیای معمولی چقدر واسه تبلیغات کلیکی گوگل PPC هزینه می کنن؟

معمولا وقتی که یه نفر در مورد میانگین هزینه هر کلیک واسه یه آگهی گوگل PPC می پرسد، سوال بعدیش این میشه که شرکتهای “معمولی” واسه تبلیغات در گوگل PPC به عنوان بخشی از هزینه های بازاریابی آنلاین شون، چقدر هزینه می کنن. بدیش اینه، این سوال هم بدون جواب قطعیه. با این حال، اول اینکه ما باید یه نگاه کلی به داده های مربوطه براساس صنعت بندازیم.

اگه به اطلاعات متوسط CPC بالا نگاه کنین، می بینین که رقابتی ترین عبارات مربوط به صنایع بیمه، خدمات مالی و حقوقی می شن. ( در امریکا )

البته، با اینکه این اطلاعات جالبه، اما به نظر می رسه واسه یه تبلیغ کننده که قصد به کار گیری تبلیغات کلیکی گوگل google ads رو داره، بسیار به درد بخور نباشه. اول اینکهً، تعداد کمی از برنده های شاخص، در دسته جور واجور حضور فعال داشتن. ۱۴ میلیارد باقیمونده از درآمد تبلیغات گوگل ، از کار و کاسبیای کوچکتر با بودجه های کوچکتر بدست میاد. حتماً لازم نیس که میلیونا دلار در Google Ads هزینه کنین تا از اون نتیجه ای دریافت کنین.

کار و کاسبیای کوچیک چقدر واسه گوگل ادز google ads  هزینه می کنن؟

همونطور که انتظار میره، مبلغی که مشتریان واسه PPC هزینه می کنن، به طور زیادی فرق داره. بعضیا تنها حدود ۱۰۰۰ دلار در ماه صرف می کنن، در حالی که بقیه هزینه ای بالغ بر ۳۰،۰۰۰ دلار در ماه پرداخت می کنن. کلا میانگین CPC کلمات کلیدی در کل صنایع معمولا بین ۱-۲ دلاره – یعنی به طور معنی داری مبلغ کمتری نسبت به میانگین تبلیغات Google و Bing که در بالا ذکر شد.

چه هزینه های دیگری در روند تبلیغ در گوگل PPC موثر هستن؟

بودجه تبلیغات شما همیشه بزرگترین و مستقیم ترین هزینه مربوط به کمپین PPC شما میشه. با این حال، در حالی که بودجه تبلیغاتی شما مهمه، حتما تموم تلاشی که شما باید در همین زمینه بکنین فقط بودجه نیس. هزینه های احتمالی دیگری که ممکنه لازم باشه هم باید در نظر گرفته شه، بسته به کار و کاسبی شما، اهداف بازاریابی تون و موقعیت فردی.

نرم افزار مدیریت تبلیغات در گوگل PPC

Google ads یه پلت فرم تبلیغاتی عالیه. به تبلیغ کنندگان سطح بالایی از کنترل بر متغیرهایی دقیق رو در حساب کاربریشان میدن که می تونه ابزاری بسیار قوی باشه. نرم افزار PPC (مانند WordStream Advisor) بیشتر به صورت مجوز ارائه می شه تا خرید(یعنی اجاره مدت دار). این بدون معنا هستش که اگه می خواین از یه نرم افزار واسه مدیریت و بهینه سازی وضعیت خود در حساب Google Ads استفاده کنین، باید هزینه های اشتراک رو تقبل کنین. WordStream قرارداده های شش و ۱۲ ماهه و هم اینکه یه گزینه پیش پرداخت هرساله رو جفت و جور می کنه که باعث می شه بودجه بندی واسه نرم افزار PPC آسون باشه، اما اگه شما پلتفرم دیگری رو در نظر دارین، قبل از امضای هر چیزی، از شرایط قرارداد باخبر شید.